Montblanc

Starten til Montblanc. Begynnelsen av det «moderne» nye århundret hadde en stimulerende effekt på oppfinnere og håndverkere. Ingenuitet og fantasi bidro til at fontenen skulle gjøre sitt tekniske og kommersielle gjennombrudd som et skriveinstrument. Det var en bankmann i Hamburg, Alfred Nehemias, og en Berlin-ingeniør, August Eberstein, sammen som anerkjente tegn på tid. De bestemte seg for å produsere enkle penner, tilbake i 1906.

Etter en kort periode hadde Wilhelm Dziambor, Christian Lausen og senere Claus Johannes Voss overtok virksomheten og dermed lagt grunnlaget for det fremtidige internasjonalt vellykkede selskapet Montblanc. Deres første modell var Rouge et Noir i 1909 fulgt i 1910 av pennen som senere skulle gi selskapet sitt nye navn, Montblanc. Meisterstück-navnet (engelsk: «Masterpiece», navnet brukt til eksport) ble brukt for første gang i 1924, for de øverste linjene i fontenepennene. I dag er merket på andre varer i tillegg til penner, inkludert klokker, smykker, dufter, skinnvarer og briller.

Selskapet ble kjøpt opp av dunhill i 1977, hvoretter lavere prispenner ble falt og merkevaren ble brukt på et bredt spekter av luksusvarer annet enn penner. [2]

I dag er merket en del av Richemont-gruppen. Søsterselskapene inkluderer luksusmerkene Cartier, Van Cleef & Arpels, Chloé og Baume et Mercier. Montblanc eies, gjennom Richemont, av den sydafrikanske Rupert-familien.

 

Gullsmed Hellman fører produktene i begge både Asker og Sandvika.

1–20 of 72 resultater